Lucka 7: återhämtning efter urladdning

img_3018Dagens fråga:

Hur återhämtar du dig efter en urladdning?

Mycket fokus ligger i hur vi skall hantera känslor och tankar inför och under tävling. Med denna lucka vill jag lyfta funderingarna på att även lägga fokus efter en mental urladdning! Dels hantera motgång liksom framgång. Men också kunna hantera den känslomässiga urladdning som sker – oavsett prestation!

För mig handlar det om att gå tillbaka till naturen – back to basic. Vad älskar jag med livet? Varför har jag hund? Vad tycker vi är roligt att göra tillsammans?

Jag började besöka naturreservat i samband med landslagsuttagningen i agility 2007. Jag kände att det gjorde mig gott att både innan och efter tävling leta mig ut i naturen för att andas ihop med mina hundar.Även under pågående mästerskap eller tävlingar letar jag mig gärna ut i skogen för att nollställa systemet. Vandra och få utlopp för alla hormoner som är i omlopp i kroppen. Få tänka på annat. För mig fungerar naturen som en frizon – där jag kan ladda batterierna inför nästa utmaning.

Vilket/vilka knep använder du?

3 thoughts on “Lucka 7: återhämtning efter urladdning

  1. Jag har samma knep som du. Jag vill ut i skogen. Ofta springandes för att balansera ett jobb där huvudet snurrar för fullt men kroppen är stilla (min vanligast återkommande mentala urladdning). Upplever naturen som oerhört läkande för ett rörigt huvud.

  2. …eeeeh jag tränar agility. 😉 Fråga mig inte vad jag gör när jag är under press i agilityn?! Det vet jag inte. På tävlingar så försöker jag att bara sätta mig ner och andas en stund oftast med min hund mellan loppen.

    Men i vardagen där stressen, pressen och allt trycker på där återladdar jag med agilityträning! Går det inte att träna agility så tränar jag något hemma som bygger för agilityn t ex balansboll eller något annat kul trix. 😀

  3. Skogen är fantastisk. Tävlade två dagar i rad, utan resultat, varav andra dagen dessutom var katastrofal känslomässigt. Kände mig helt dränerad morgonen efter, men en skogspromenad gav mig energi tillbaka. Då ser jag på hundarna att livet leker precis som vanligt. För dem betyder resultat ingenting, så varför ska det vara ”hela världen” för mig?

Kommentera

