Lucka 14: hantera och acceptera

img_2536…för mig finns det saker jag inte KAN kontrollera och dessa får jag helt enkelt lära mig att HANTERA och/eller ACCEPTERA. För att ta exempel:

Vädret: detta klassiska dilemma. Om regnet eller haglet står i backen kan jag antingen acceptera detta och ta på mig kläder efter väder eller åka hem. Står jag inför en knivig passage där jag funderar på riskerna har jag alternativen att stryka mig eller försöka räta upp hunden så att den får en bättre väg med följden att vi får sämre tid. Jag väljer hur jag vill hantera det!

Medtävlare: och attityden hos dessa. Hur många gånger har du stått på tävling och hört folk säga:

Det här går aldrig! Vad är det för domare!!?? Åh vad dåååligt allt är!

Det där är en avspegling på DERAS attityd, dvs deras problem. Inget med DIG att göra. Du kan antingen lyssna på vad de har att säga, välja att inte reagera eller varför inte tänka: vad bra, de har redan gett upp. Jag skall visa dem!

Jag bestämmer hur jag vill tänka!

En bra sak att göra är att planera för dessa situationer genom att ställa sig frågan: hur vill jag reagera/agera i olika scenarier?

Beskriv en situation som du hanterade eller accepterade på ett för dig bra sätt?

Inspirera andra till hur de kan lösa liknande situationer.

Kommentera

