Min graviditet med människovalpen

ska%cc%88rmavbild-2016-12-14-kl-17-40-29

Vecka 21 versus vecka 38

Har tänkt blogga om detta någon gång, men insåg att någon gång nog är nu. Mest tid nu.

De tre första månaderna var jag TRÖTT – riktigt jäkla galet trött. Nu såhär efteråt förstår jag att det var järnbrist. Så snart det var konstaterat och jag fick i mig Fe så blev jag genast piggare.

Tröttheten innebar att jag missade de få swimrun-lopp vi skulle ha kunnat göra innan jag blev allt för stor. Träningen blev också lidande, andfåddhet från en annan dimension gjorde att passen inte blev något att hänga i granen.

Men, så kom slutet av sommaren och jag gick in i andra trimestern – swoosh vart jag pigg igen. Kunde börja träna och det kändes som att jag var tillbaka. Kände mig nästan så pigg att när jag fick erbjudandet om en plats till ÖtillÖ (65km löp och 10 km sim) så tänkte jag tacka JA! Hmm… bra då att jag har fantastiska Mikael vid min sida som tog med mig ut på en löptur och vi konstaterade att… näe, vi tar det nästa år istället 😉 ). Även om det tog emot att tacka nej så var det helt rätt beslut!

Piggheten har hållit i sig och nu är jag i sluttampen och tränar på ”som EM-gravid-vanligt”. Haft dagar då kroppen sagt nej, och då har jag vilat. Hela tiden noterat min träning och använt mig av en skala 1-10 för att se hur känslan varit för varje träningspass. Har morgonpromenaderna legat på en 4:a, har jag inte lagt på extra träning, men är de över 5 har jag tränat något mer. Just morgonpromenaderna har jag inte ruckat på – rovdjuren behöver dem. Ett par gånger har de gått i snigelfart, och det har varit helt OK, för att andra dagar varit rena power walks á la EM. Inte sett någon form av anledning till det ena eller andra, har verkligen skiftat efter dagsform.

Mitt mål har varit att vara aktiv ett par timmar varje dag, allt från låg till hög aktivitet. Ja, baserat på skalan: piggare mer aktivitet – tröttare ingen aktivitet. Tack vare rovdjuren har det sällan blivit under 7-10km promenad dagligen. Den träning jag sedan har lagt till har bestått av styrka (gravidanpassad), sim eller MTB/spinning. Största skillnad från tidigare träning är att då räknade jag inte hundpromenader som träning, men det har jag gjort nu.

Springa slutade jag ganska tidigt med. Kom inte ihåg vilken vecka, men tidigare än vecka 20. Har sprungit ett fåtal gånger efter det och det har gått BRA (sprang bl.a. på ett av våra RWYD-pass när vi skulle köra omkörningar, frihetskänslan var fullkomligt fantastisk!!!), men det har ändå känts fel. Kan inte förklara fullt ut på vilket sätt. Inte gjort ont eller så, men… nej. Jag skulle inte springa sa hjärnan. Tro det eller ej, jag är väldigt noga med att lyssna på min kropp (fått ett par gliringar på Instagram att jag tränar för mycket… men det går inte att avgöra hur någon tränar utifrån en bild 🙂  jag har överseende med folk som inte förstår). Är det något jag saknat och längtar efter, så är det att få springa terräng igen! Kommer att vara helt fantastiskt att snöra på sig löpskorna till sommaren igen!

Har varit förskonad från foglossning och illamående, och DET är jag galet glad över. Just det tror jag har gjort all skillnad att jag kunnat vara såhär pigg – och det är inget som har med träning att göra. Det är bara att vara lyckligt lottad! Jobbat mycket med att försöka gå normalt, och Mikael har varit på mig när jag gravidvaggat och lutat mig bakåt. Går jag rätt med kroppen orkar jag helt klart mer = spänna core, luta mig framåt (fast filmar vi så är det rakt upp…) och fokuserar på steget.

Känner mig starkare idag, rent muskulärt. Inte så konstigt egentligen, ett par av övningarna jag gör nu har jag gjort tidigare också – men INTE med den extravikt jag ändå bär på nu. Vore konstigt att inte bli starkare – vilket också är BRA inför framtiden och allt bärande 😀

Får blogga mer en annan kväll. Funderar på vad JAG velat läsa. Mammamage har varit en app jag använt massor – rekommenderas även till de som inte är gravida. GRYM!

Woop wopp! Nu ut i mörkret med rovdjuren och Mikael ❤ – han den lyckliga skall springa med Ozz medan Bat och jag går.

 

Kommentera

