Att nå den absoluta världsnivån… med DAGISMENTALITET!

Jag tror inte att det är någon större chock att Jenny Wibäck och jag delar många tankar & värderingar. Nyligen har hon gjort ett riktigt bra inlägg om de nya lydnadsreglerna. Läs gärna det och fundera över dina egna tankar om prestation, precision & glädje.

Rubriken kommer ifrån ett avsnitt av I huvudet på Gunde Svan, när han möter Carolina Klüft. Hans förvåning över hennes attityd är uppenbar. Har du inte lyssnat på hennes sommarprat eller läst hennes bok tycker jag att du ska göra det. Det ger perspektiv på vad en VINNARE är – eller kan vara!

Även Nils vad der Poel är en person att reflektera kring när det gäller prestation & glädje. I hans (eminenta!!!) text går det inte att missta att för att kunna prestera på den absoluta toppnivå och träna så som han gör behöver han göra som väldigt få andra gör. För att orka. För att bibehålla motivation. För att ha GLÄDJEN!

Jag ÄLSKAR tvärvetenskap, och både hundträning och mental träning är för mig extremt lika. Jag är helt, fullkomligt, övertygad om att vi behöver lyfta blicken och se utanför boxen. Det är så lätt att göra som alla andra – och med det sållas många talanger (jag ogillar det ordet, men känner att det beskriver det jag söker på mest lämpligt sätt) som hade kunnat blomma ut med en annan prestationsattityd. När jag intervjuade Håkan Loob i Mentala mästare för fem år sedan kom vi att prata om den amerikanska mentaliteten. Hur det bara var han och ngn mer i laget som valde att gå till en mental tränare. Detta eftersom de andra ansåg sig redan vara mentalt tuffa och inte behövde sådant tjafs. Vår diskussion var kring hur många som föll bort pga detta, att de inte passande in i det tuffare systemet, MEN… att dessa mycket väl kan prestera på den absoluta toppen med en annan attityd – tn tillåtande attityd.

Känner hur jag glider från ämnet. Du behöver plocka dina guldkorn. Det DU behöver läsa. Du behöver absolut inte hålla med. Låt oss ta detta ett steg till och diskutera. Vi behöver det för att förstå – för att veta vad vi egentligen menar & vill.

Ok. Det jag vill säga att jag verkligen tycker att vi alla behöver ta ett steg tillbaka och se på vad tex välfärd innebär: för både en själv och sin hund. Välfärd är något jag jobbat extremt mycket med i egenskap av djurtränare… välfärd för individen och vad det är värt i förhållande till vad vi ska lära individen. Vad är en prestation värd – till vilket pris vill jag uppnå en prestation? 

Kör i vind – vad får du för tankar om det Jenny & jag skriver om?

Lämna en kommentar