Lucka #7 – Aktiva tankar bär mig framåt

Aktiva tankar

 

Läser vi igenom mina rapporter från de tävlingar jag har genomfört i år så ser ni hur jag använder mig av ”aktiva tankar” under loppets gång.  För mig är det A och O att veta vad jag vill tänka på när jag kommer till olika delar av ett lopp – livet… Same same, different name. Tänker mycket och tänker mycket på vad jag tänker på…

Vet att jag tycker om känslan av att vara på jakt ihop med hundarna. När det känns motigt när jag t ex är ute och springer brukar jag försöka tänka på hur vi är ute tillsammans för att jaga. Känslan av frihet, att jobba ihop, att springa för att överleva. Det är liksom det som är livet.

Every morning in Africa, a gazelle wakes up. It knows it must run faster than the fastest lion or it will be killed. Every morning a lion wakes up. It knows it must outrun the slowest gazelle or it will starve to death. It doesn’t matter whether you are a lion or a gazelle: when the sun comes up, you’d better be running.

Min favorittanke har jag lånat av Kajsa Bergqvist:

I’m the machine!

Jag gillar den. Mycket. Inget kan stoppa mig. Jag bara kör. Dunkar kakel. Spränger gränser. Sätter en fot framför den andra. Fokuserar. Fortsätter räkna eller skriva. Den tanken har verkligen blivit betingad* med att fortsätta framåt oavsett vad. Känslan av att du kan göra vad som helst EM. Jobba. Framåt. Använt den många gånger… Nä, skärpning, nu kör vi en gång till! Det ska gå! I’m the machine!

Vet också att jag jobbar hårdare om jag är frustrerad, irriterad och… lite arg sådär. Har oerhört svårt att bli arg. Men, de gånger jag varit det och valt att springa har jag gjort riktigt bra ifrån mig. Har därför några reservtankar (jag inte vill yppa) som får mig att se rött. Uppförsbackar är ett ypperligt tillfälle att tänka dessa. Jädrar i mig vad jag tar i då.

Alla tankar har sin plats. Vill jag fokusera? Vill jag ta i så att jag spricker? Vill jag få till det där lilla extra? Vill jag bubbla i mål? Försöker att bestämma innan när jag vill tänka på vad. För i grund och botten vill jag tänka frihet och gemenskap. Lätt att hamna i ett negativt spinn när det tar emot – då gäller det att ha en reservtanke där som ser till att jag vänder spiralen och börjar tänka för att få ut det bästa ur mig själv!

När du tänker aktivt, vad tänker du på då?

 

* Betingning består i att någon börjar avge en viss reaktion (min reaktion är beslutsamhet i detta fall) som svar på viss stimulus eller kombination av stimuli (att jag tänker tanken ”I’m the machine”), en reaktion som inte uppträdde före betingningen till just denna eller dessa stimuli. Betingning är på det sättet en form av lärande.