Lucka #13: Vad är det värsta som kan hända?

Min vän Mija skrev ett briljant inlägg på sin blogg inför årets landslagsuttagning, ett inlägg som jag tycker att ni skall läsa och fundera över.

Låt mig presentera:

Vad är det värsta som kan hända?

När jag oroar mig för något brukar jag roa mig med att måla upp det värsta tänkbara scenariot, bara för att göra klart för mig själv att det antagligen inte är så mycket att oroa sig för. Just nu oroar jag mig för att det kommer att bli ett helvete att (på landslagsuttagningen i helgen) stå i fållor inför start, som på VM, där godis och leksak inte är tillåtna. Vilket gör att Rasken kommer vråla som en gal (som det heter på norsk). Än mer störande är att “lugn inför starten” har stått på to-do-listan sedan Rasken var ett år gammal, typ. Men det är lättare sagt än gjort.

Så, vad är då det värsta som kan hända? Troligtvis kommer detta vrålande rent agilitymässigt leda till att han tjuvstartar i samtliga lopp och far iväg helt okontrollerat som ett jehu över banan. Vi kommer alltså att diska oss i samtliga lopp. Bara det är pinsamt.

Som att det inte är nog så dokumenteras naturligtvis uttagningarna i bild och film av en del besökare. Däribland lokalpressen som kör ett mittuppslag med den skällande Rasken på bild och rubriken:

KAMPHUND SPRED SKRÄCK UNDER LANDSLAGSUTTAGNINGARNA I AGILITY I NILS HOLGERSSON HALLEN!

Bilden återanvänds sedan av flera medier och i åratal figurerar sedan Rasken som kamphund i kvällspressen.

En av filmerna på den skällande Rasken på startlinjen når naturligtvis Greg Derrett som ongör sig över “swedish kelpie start line criteria”, med all rätt. Han använder sedan filmen på Rasken på sina kurser jorden runt som ett varnande exempel.

På så sätt kommer även Susan Garrett över filmen och hon konstaterar snabbt att den där hunden inte är under lämplig avslappning och kontroll och hon använder också filmen som exempel på en hund som aldrig borde ha fått beträda en agilitybana eftersom den saknar nödvändiga grundkunskaper som krävs för att få delta i hennes nybörjarkurser i agility.

Dessutom hamnar en av filmerna på Rasken i en ny variant av VM-bloopers-film. En “Pre-VM-bloopers” från uttagningar jorden runt. Detta gör att på supporterfesten på VM pratar ingen om gulden Sverige tagit, bara om hur Rasken skämt ut vårt avlånga land.

Slutligen meddelar SBK att Rasken inte är välkommen på fler landslagsuttagningar, som han har ställt till det.

//Mija

Nå, vad får ni för tankar av att läsa texten?