Kolmårdenvisit, naturreservat #69 och viktig myrfråga

Glömt att blogga om när Chris och jag hämtade Ken på Kolmården. Sunna, som för övrigt bor i ett av de absolut interiörmässigt vackraste hus jag vet, hade gjort värsta kalas adventsbalunstjofräs-frukosten. Det vara bara att hugga in och frossa. Så jäkla gott var det. Sedan begav vi oss ut i parken för lite rundtur. Bästa var att jag äntligen fick se buskhundarna, som jag väntat!

Som små falukorvar for de runt.

Hur söt får man bli liksom?

Vi var även en sväng inne hos girafferna, och som Chris skrev efteråt: inne hos girafferna ser man mest en massa ben...

...men plötsligt kommer det en lång dreggelblobb uppifrån, du tittar upp och inser att, ja, idag är det din tur att få bli pussad av en giraff – din turdag.

Nu får jag skämmas... läser ni vad jag läser? När jag började löpträna ordentligt 2007 så sa min PT Foppa från Lycksele: "hitt en myr å spring på, så blir e bra traening". Fick då förklara för Foppa att nere hos oss finns inga myrar. Oj, det fanns det visst, det vara bara att leta lite bättre. Tröstande tanke är att det ändå var för långt att åka dit... säger vi. Innan jag gör bort mig igen: har vi någon myr i Stockholm att springa på?

Lucka #6 Praktisk mental träning: affirmationer

Mina affirmationer från 2006

Affirmationer är ett av de mentala verktyg som jag själv har använt mest. De går att variera i det oändliga och det finns alltid något jag vill fokusera extra på. För ett par veckor sedan städade jag ur mitt förråd och då hittade jag denna lista (se bild) på affirmationer som jag hade i mitt badrum i Borås för 6 år sedan.

När du använder affirmationer handlar det om att hitta något du vill förändra/förbättra och som du vill fokusera extra på. Välj ut ett par tre meningar, skriv upp dem på en lapp och sedan är det bara att upprepa högt för dig själv en eller två gånger per dag. Upprepa upprepa upprepa till de är en sanning.

En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet.

Vad som händer är som sagt inget hokus pokus, det som händer är att affirmationerna gör dig medveten om hur du vill tänka istället och du ändrar omedvetet attityd. Successivt blir du mer och mer fokuserad på det du affirmerar om och du ger det mer tid, fokus och uppmärksamhet. Till exempel, om du tycker att slalom är det tråkigaste hindret som finns och du tycker det är supertrist att träna det, skriv ner tre meningar liknande dessa:

  • Jag tycker att det är roligt att träna slalom
  • Jag tycker det är enkelt att gå på båda sidor av slalom
  • Jag känner att vi blir bättre för varje träningspass på slalom

Vad som sker är att du troligen kommer att göra ett extra slalompass, kommer att tänka mer på att gå på båda sidor, förändra din attityd och plötsligt kommer du upptäcka ”Hey, detta var inte så jäkla svårt, det känns lätt. Det är riktigt kul!

Affirmationen kan gälla allt från attityd till nervositet, ett specifikt moment eller helt enkelt känslan inför något specifikt. Tänk på att börja meningarna med ”jag känner/tycker/vill…” etc, det är DU som säger pratar till dig själv. Tänk också på att vända meningarna till något positivt, skriv därför: ”Jag älskar slalom” istället för ”jag skall inte hata slalom” 😉 Håll dig till ett mindre antal meningar fokusera på att förändra/förbättra en specifik sak. Har du en lång lista, som den på bilden, kan det bli svårare att genomföra. gör det enkelt i början!

Ge träningen 30 dagar, gör det till exempel till en 30-dagars utmaning att köra affirmationerna morgon och kväll vid tandborstningen, när du ändå står framför spgeln. Det finns studier, som jag desvärre inte hittar refrenser till i detta nu, som visar att det sker neurologiska förändringar efter 30-dagar av mental träning. Det händer alltså något rent fysiskt med dig när du tränar ditt mentala. Ta chansen och testa!

Brukar ofta be folk att testa och se hur affirmationer fungerade för dem och ibland får jag positiva mailsvar om hur det gått. Ett av mina roligaste mailminnen var helt klart en tjej (du vet vem du är 🙂 ) som testade att affirmera inför en specifik tävling och när det väl blev dags gick de in och körde järnet och hade roligt (lydnandsklass 3), tog det efterlängtade förstapriset och blev därmed uppflyttade till elitklass. Så jäkla glad för henne och hennes hund skull, riktigt grymt jobbat!

Har du testat, hur fungerade det för dig?