Mycket valla nu

Sten-fisk

Eftersom jag är frisk igen så blir det en hel del hundaktiviteter. 30 dagars challangen går framåt och vi är nu uppe i #20, har inte visat bild de tidigare dagarna – blir mest olika poser på stenar – hur kul är det på en skala, egentligen, men idag bjuder jag på två. En på väg hem från Viskafors när vi tog en promenad på John Bauer-leden och en från ikväll när vi var hos fåren.

För övrigt vallar vi, och vallar och vallar! Det ger dessutom resultat – såklart! idag gick Charlie helt grymt bra för Simon. Ozz hade lite klister i öronen idag efter gårdagens fållarbete och förmodligen för att det var kallt i backen. 😉 Hon stannade superfint, men stående… så ja, jag var kanske inte helt bäst på att vara konsekvent med själva läggandet. Skärpning till nästa pass! Hur som, jobbade på att hålla ut bakom fåren och fösningar. Roligt roligt!

Agility blir det också, och… det är så ROLIGT att vara igång igen. I morgon blir det ännu mer agilityträning… DET skall bli kul!

I söndags var vi också och vallade, såhär intresserade var Piraya av fåren...

Träd-fisk i John Bauer-skogen

Lucka #20: Ink it don’t think it

Nu kommer vi till ett av de största ämnena inom idrottspsykologi, målsättning! Att skriva allt skulle kunna bli en mindre bok, så jag väljer helt enkelt godbitarna. Mycket har ni dessutom redan nämnt i alla kommentarerna – grymt!!

För att underlätta för mig själv när jag funderar igenom mina mål sätter jag upp dem enligt modellen S.M.A.R.T-mål:

S – Specifika

M – Mätbara

A – Accepterat

R – Realiserbart

T – Tidsatt

S Ett specifikt ml kan vara att lära sin hund 12-pinnar slalom, eller om den redan kan slalom, lära den att hantera x-antal störningar i slalom. Konkretisera dessa störningar genom att skriva upp dem: mitt mål är att min hund genomför slalom trots att: jag går bakom hen samtidigt i slalom, jag kastar leksaker framför och bakom hen, jag springer 90° ut från första pinnen, jag ramlar och rullar runt etc.

M Eftersom jag har satt upp olika kriterier kan jag också bocka av dem om de uppnås. Genom att kunna utvärdera målet blir det lättare att i efterhand fundera igenom vad som gick bra och vad som gick mindre bra. Att ha som mål att ”bli bättre på slalom” kan vara för brett, försök hitta delar som gör det mätbart varför ni blivit bättre på slalom, t ex vi kan ta slalom från båda sidor.

A Tror du på att ni kan genomföra det uppsatta målet? Att acceptera och tro på målet är en del av målsättningen. Tror jag inte på det finns det risk att jag ger upp vid hinder istället för att taggas av dem. Affirmationer kan vara ett sätt att jobba sig igenom en acceptans, liksom att dela upp målet i mindre bitar så att varje delmål/mellanmål känns uppnåeligt.

R Självklart måste det vara realistiskt. Sätter man ständigt upp mål som är orealistiska finns risken att man slutar tro på att man klarar av något. Men för den delen behöver målet inte vara för enkelt – jag tycker definitivt att du skall ha mål som är småkittlande ”kommer jag verkligen klara detta?”

T Slutligen vill du sätta en tid för målet. Det är väldigt lätt att säga ”jag vill kunna slalom” och sedan händer inte mycket mer, som TED talket jag lade upp. Sätter du däremot upp en tidsfrist kommer du att jobba hårdare, för du behöver träna lite varje dag/varje vecka.

Ink it don’t think it
Visst, tala inte om för alla och envar att du vill uppnå ett specifikt mål, men skriv upp det för dig själv! Hur skall du kunna komma ihåg vad du hade för mål den 1 januari om du inte skriver upp det? Dessutom blir själva uppskrivandet en form av grundaffirmation och det är lättare att gå tillbaka och faktiskt SE vad det är du siktar emot. Framför allt i tider då det känns motigt.

Prestationsmål och resultatmål
Vi har varit inne på det förr, med prestationsmål jobbar du mot målet att vinna över dig själv, medan med resultatmål jobbar du mot att vinna mot andra. Du kan absolut ha resultatmål, men gör du ett grym tävling kan du inte kontrollera för hur andra presterar. Kanske hade någon annan en ännu grymmare tävling och vinner över dig. Då är det viktigt att du också sätter upp mål för din egen prestation. Vem skall du vinna mot när du är bäst i världen om inte mot dig själv?

Vad göra du när det inte gick som du tänkt dig?
Ibland blir det inte som jag har tänkt sig, jag eller min hund kan skada oss, jag kan få för mycket jobb eller något annat händer som gör att målet jag satt upp blir svårare att nå eller till och med omöjligt. Tycker att Em gjort ett superbra och reflektivt inlägg om just detta. Hur reflekterar du över det?

Vad har du själv för tankar och tips om mål?