2018 – a year for the future

Årsammanfattning för 2018. Igår när vi satt tillsammans för att sammanfatta året DÅ insåg jag allt som hänt! Hur är det möjligt… väljer att sammanfatta med ett par höjdpunkter varje månad. Pga dator så länkar jag bilder till insta.

Kort sammanfattning – ÅRET FÖR FRAMTIDEN

Satsade helhjärtat på framtiden: Lo, bok och podden. Aldrig ”jobbat” så lite som detta året… Ändå jobbat hårt den tid jag kunnat. Oerhört mycket tid utomhus – på stranden och i skogen tillsammans med Lo, Ozz och Bat, samt ponnyn Lord. Egna träningen har varit spartansk, i mina mått mätt, men räckte ändå till framgångar i de lopp jag ställde upp i – bla SM-brons. Bra känsla! Ärad att vara mental coach för Norska agilitylandslaget för andra året i rad – hedrande! Varit i Danmark och föreläst – kul att få sprida mental träning! Startade upp podden Mentala mästare – stort! Skrivit en bok – större! Blivit ambassadör och känner mig hedrad att få det förtroendet!

Höll på att glömma IGEN!! Första året i eget hus. VARFÖR har vi inte köpt hus tidigare. Livets bästa investering!!! Älskar att bo i hus tillsammans med min familj!

Januari.

Lo fyller 1 år och vi firar med pannkastårta och mys. Själv fyller jag senare 36 år och firar i det tysta =)

Börjar med att föreläsa vid MyDOG – fick ha Lo på ryggen… allt är möjligt.  Inleder även vårt sjätte…. år som MUSH-ambassadörer och står även i montern på just MyDOG. TACKSAM att få ha detta fantatsiska foder till mina rovdjur.

Vidare en sväng till Beates Dog Arena för mental träning. Norge är fantatsiskt och likaglad varje gång jag får åka dit! Lustigt, tappade rösten förra året och även idag (2019) sitter jag med halsen tilltäpt. Nyårstradition…?

FEBRUARI

Många bilder med snö! Mycket snö den vintern... åker pulka dagligen!

Åker till Danmark och har workshop i mental träning – får vänner som följer mig resten av året. Tacksam att få åka över bron för att få dela med mig av mental träning!

Agilitykurs på Kungliga Hundar i Göteborg varje söndag and I Love it! Fortsätter på lördagar i år (2019). KUL med fortsatt förtroende!

Tittar på OS och hör hur det svenska curlinglaget säger ”Vi gillar det vi får!” och inspireras av deras målmedvetenhet. Tänk att jag ett halvår senare får möta Agnes Knochenhauer och får intervjua det svenska OS-guldlaget när det gäller mental träning! ANYTHING IS POSSIBLE!!!!

Två onlineföreläsningar: en för draghundsportförbundet och en för Sveriges lantbruksuniversitet. Funderar över de möjligheter onlineföreläsningar kan ge en. Men lämnar idén. Något att ta upp 2019?

Mars

Inleder mars med en föreläsning på SBK Gbg avd som leder till en kvällskurs i praktisk mental träning. Sådant gillar jag, när föreläsningar leder till mervärde för de som lyssnar!

Beskriver Los första och andra år i ett inlägg. Känner en nyfikenhet inför 2019 – hur kommer dagarna att se ut framöver? Hur som, fortsatt massor av snörpromenader! Märks att vi tycker om att vara utomhus!

Åh FitDog-läger! Så roligt att ha dem… känns som evigheter sedan.

Haha, just ja… dörren och jag blev oense, och när jag kom hem bad den om ursäkt. Vi bor ihop med världens roligaste man ❤

APRIL

Börjar med att skriva ett av de mest likeade texterna för året — fascineras fortfarande över ämnet. Snön försvinner och vi är lika mycket ute som vanligt… Lo leker manekäng för MyONE i Knalleland. Coolaste ungen ever!

Det största som händer i april är att jag kommer i kontakt med Malin Lander och tillsammans börjar vårt ihärdiga arbete med vad som kommer att bli MENTALA MÄSTARE! Efter att ha kört LIVE-kalender så ville jag mer, och då var podcastformatet givet. Galet mycket jobb och så spännande! Hur skulle det tas emot?

Gör vår första intervju, med Marika Wagner och… det visade sig bli en framgångssaga. Började coacha henne i mental träning och det gick huuuur bra som helst! Nu 2019 har vi stora planer på G så håll utkik!

Springer en del och startar Isaberg Trailrun och VINNER! KUL =) Första pallplatsen sedan Loppan odlades i magen. ”Springer en del” – har ju världens bästa löpgrupp där vi ses en gång i veckan och ger järnet. Avslutar säsongen med spabad… är så lyckligt lottad över Therese och Jessica!

MAJ

Tillbaka i våtdräkten och swimrun… evigheter sedan! Galna är när jag ser på bilderna så kom värmen DIREKT! Från och med nu är det Strandhäng med shorts all the time. Galet!

Arrangerar fjärde upplagan av RUN WITH YOUR DOG och det blir samma succé som vanligt. trots värmen!

Mest tid går åt att lära sig redigera ljud… inför släppet av Mentala mästare. Jag tror ingen förstår hur mycket tid jag lagt på att lära mig redigera avsnitten. Helt sjukt… nu såhär efteråt kan jag tycka det är galet. Samtidigt. Det är en bra lärdom och jag har haft igen det på många andra plan. Jag förstår att folk tar bra betalt att redigera ljud – det är ett handarbete.

Här börjar jag även coacha mediumlandslaget när det gäller konditionsträning och DAMN vad de jobbar hårt – we are going to WC and WIN! HELL FREAKING YEAH!!! Så jäkla glad att de frågade mig!

JUNI

Något händer med Bat som gör att han inte kan gå. Röntgas och sätts på starka mediciner. Två dagar efter avslutad smärtstillande är han BACK. Vet fortfarande inte exakt var det var, men troligtvis förstoppning och träningsvärk… vila vila vila Hela månaden lång!

Första avsnittet av Mentala mästare släpps, Simon Sköld. Detta känns enormt. En podcast är född och jag är en del av allt arbete. Allt känns som att det kretsar runt podden, vilket det nog också gör… föreläser, håller kurser… men framförallt jobbar jag med podden och njuter utomhus med mina barn – opälsad och pälsade!

Inte helst sant… Fick frågan av Mikaela Holegård, vill du skriva en bok om mental träning för agilityförare. Absolut sa jag! Blev en sommar där jag satt varje morgon och skrev och skrev och skrev och skrev… nu när jag skriver detta så är boken snart på väg till pressarna. SNART är den tillgänglig för dig. Helt sjukt vad jag går in i workmode när jag gör ngt jag vill. Coolt!

Just ja, de mest episka backintervallerna ever!! 10 min backe. Låter väl som en peace of cake eller… inte om du enbart klockar backlöpningen…. 45 sek tog det upp, cirka… blev en del varv om vi säger så. Dimma är en powerdog och det var tack vare detta passet som jag sedan frågade Therese om jag fick låna Dimma till SM.

Springer Bocksten Trailrun typ halvmara i backig terräng. Mitt mål är att softa ett långpass. Noll koll på antalet anmälda, är väl ett litet myslopp. I startfållan hetsas jag fram i täten och en vän till mig säger: softa? Är du inte klok! Här skall jagas PB! Ja ha… DÄR sprack min hjärna och jag körde som en crazy maniac! Jag vet! Efter att ha sprungit som längst 8 km i lungt tempo drar vi ut i tävlingstempo på en halvmara i terräng. Ja… höll hel vägen in i mål, 13 plats av 80 startande och galet NÖJD! Min hjärna är inte klok… någonstans. Inte min kropp heller. Tacksam för dem båda!

JULI

Börjar hos Maria på Tusen tassarfriskvård och det har varit det bästa valet ever! NU är vi dessutom ambassadörer för Tusen tassar och väldigt tacksamma för allt Maria har gjort för Bat! Mycket vattentraskande blir det denna varma sommar.

Årets mest lyssnade avsnitt på Mentala mästare släpps, givetvis med agilitystjärnan JENNY DAMM! Bästa ever!

Hela sommaren har jag bestämt mig för att vara ”jobbfri” – för podden och skrivandet är ju inte jobb. Doh! Alltså zero nada jobbuppdrag utan bara uteliv med bärplock och bad varenda dag hela freaking sommaren!

AUGUSTI

Mikael får semester och jag tar ”riktig” semester. Förinspelar och redigerar fyra avsnitt och kan därmed på riktigt vara ledig hela augusti. Ja, förutom att jags kriver bok då… det är lustigt hur en definierar saker olika. I ena delen av mitt huvud har jag haft 3 månader smester, i min andra del inser jag att jag bara frigjort tid för arete för framtiden: pod och bok. En insikt att ta med sig inför planerandet av 2019. Vad är fritid och vad är FRI TID?

Back in tha water! Sofia och jag kör Ten Island swimrun – vilket visade sig vara ett av de tokigaste loppen ever. Ja, de fick leda om banan för att havet blev FÖR riskabelt. Väldigt tacksam för att få uppleva havets krafter igen – det är så mäktigt! Känslan är oslagbar. TACK Sofia!

SEPTEMBER

NU börjar jag jobba igen… genomför Run with your dog i Borås, kväll och ösregn… blev e succé ändå och jag LÄNGTAR till årets upplaga!

Får ÄRAN att vara för andra året i rad vara mental coach för Norska landslaget i agility! TACKSAM!!!!!

Bestämmer mig för att inte starta Bat på barmarks SM och får låna Dimma, Tack Therese.  Visar sig att vi är ett dreamteam och trots att det inte skulle vara möjligt ”på pappret” springer vi hem en bronsmedalj!!!! Kan vara en av de medaljer jag är mest stolt över – mycket också för att vi sprang hem den för Dimma och Therese!

Månaden vi ”blir med häst” – grannens ponny blir vår hur mycket vi vill och i stort sett dagligen är vi i stallet och mockar och borstar. Lycklig att kunna ge Lo detta! Lord är ofta med ute i skogen tillsammans med oss. Tokiga familjen med en 1,5åring, två hundar och en ponny… älskar livet! Detta är även månader Mikael skaffar GoPro och den är grym! Älsk på den kameran!

OKTOBER

Vi blir AMBASSADÖRER för NordicEko som bland annat har Klean Kanteen – lyckan är total! Känner hur allt arbete med podden och livet börjar ge utdelning – vi är på väg någonstans och vi gör mer! Produkterna passar desustom oss med uteliv som handen i handsken. Jag blir lika glad varje dag som jag fyller vår termos, vattenflaska och mattermos och ger oss iväg. Det är FRIHET!

Just ja! Höll på att glömma! Hemmaklubben Partille BK arrangerar västkustsdraget – västkustens första officiella draghundstävling. HÄFTIGT!!!! Dessutom blir vimedbjudna på en födelseagsresa till Teneriffa – njuter i fulla drag tillsammans med hela familjen!

NOVEMBER

Har löpläger, andra för året, och det blir en sådan braksuccé att jag får följa hur 80% av de som deltog träna HUR MYCKET som helst resten av året. Precis sådant som jag lever på. Att inspirera!!! Även det första löplägret blev en succé och… alltså, fler borde verkligen börja springa med dina hundar! Nästa år kommer det explodera tror jag!

Denna månad blir vi AMBASSADÖRER för Swedemount! Ni vet känslan när du tar på dig kläder och känner att du hittat hem – den känslan!

DECEMBER

Allt handlar om julkalendern. Känner att det tog väldigt mycket tid och utrymme och skall se över hur jag vill göra med den nästa år – ja iår. Jag VILL göra den, men kanske kan vara lite smart och göra tre luckor i månaden och slippa göra allt på studs… haha.

Inte allt… det allra mesta handlar om att ge Lo bästa tänkbara uppväxt och det får jag säga att vi gör jäkligt bra Mikael och jag. Tryggheten själv fylld med en inre självkänsla som jag vill göra allt för att växa!

 

TACK 2018 – du har varit magisk. Kram

 

 

 

En tanke på “2018 – a year for the future

  1. Vilket härligt år! Vi är nog många som är väldigt tacksamma för allt jobb du lägger ner på podden och allt vi får ta del av genom den. Tack!🙏

    Du har verkligen utvecklats väldigt mycket som intervjuare under året. 💪Nu låter du som ett fullblodsproffs. 👌

Lämna en kommentar